Helena Nikonole jest artystką nowych mediów, niezależną kuratorką i edukatorką. Obecnie mieszka i pracuje w Stambule. Interesuje się sztuką hybrydową, biosemiotyką i sztuczną inteligencją. Według niej, artystyczna eksploracja potencjalnych możliwości (a także potencjalnych zagrożeń) technologii jest niezbędna do zrozumienia kontekstu współczesnego świata zdeterminowanego przez technologię i media.

Helena Nikonole prowadziła wykłady i warsztaty z zakresu sztuki i nauki oraz sieci neuronowych w sztuce w różnych instytucjach, takich jak Rodchenko Art School (Moskwa), Art Laboratory (Berlin), Mutek Festival (Montreal i Tokio), ITMO University i w wielu innych. Jej prace pojawiały się na wielu wystawach i festiwalach, np. Out of the Box na Ars Electronica Festival 2019 (Linz, Austria), AI and Music Festival w Barcelonie, Persisting Realities w ramach CTM Festival (Kunstraum Kreuzberg, Berlin, Niemcy), Open Codes w Zentrum für Kunst und Medien (Karlsruhe, Niemcy), Contagious Algorithms w Drugo More (Rijeka, Chorwacja), IAM w Muzeum Sztuki Współczesnej Garage (Moskwa, Rosja), YouFab Creative Award 2019 Winners Exhibition w Shibuya Qws (Tokio, Japonia) i innych.

Jako kuratorka skupia się na krytycznym podejściu do technologii. Pracowała m.in. nad wystawami: Learning Machines (współkuratorka wraz z artystą oraz kuratorem Aleksiejem Szulginem, 2019), Art Code (Galeria Solyanka GROUND, Moskwa, 2021), Datasets vs Mindsets. Post-Soviet Explorations of the Digital Control Society (współkuratorka wraz z Olgą Vad, 2020) oraz Uncanny Dream w ramach Ars Electronica Festival 2021 (wraz z Oxaną Chvyakiną).