Metryczny mistycyzm to wykład performatywny, który zagląda do kryształowych kul Doliny Krzemowej i nakreśla transmutację big data w magiczną substancję, która przepowiada – i nadzoruje – przyszłość.
Skupiając się na zawłaszczeniu mistycyzmu i magii zarówno przez start-upy z Doliny Krzemowej, jak i przez rządowe agencje nadzoru, Metryczny mistycyzm sugeruje, że kryształowa kula – urządzenie pozwalające wejrzeć w przyszłość – stała się symbolem tego, jak przedsiębiorstwa technologiczne chcą wyobrażać sobie algorytmiczne przetwarzanie informacji.
W tak pojętym metrycznym mistycyzmie specjalizuje się Palantir Technologies. Kontrowersyjna firma zajmująca się analizą danych, współzałożona przez Petera Thiela, przywłaszczyła sobie palantir, czyli wszystkowidzącą kryształową kulę, z której korzystali czarodzieje we Władcy Pierścieni. Tutaj, w palantirze, dane stają się nowym absolutem i określają, czym jest przyszłość i jak można ją kontrolować.
A gdyby tak wejrzeć nie w kryształową kulę, ale raczej w kawałek krzemu? Nie w przejrzyste szkło, a w matowy pierwiastek chemiczny stanowiący samo sedno technologii cyfrowej? Czy wbrew przepowiedniom o przyszłości rekonfiguracja aktu wróżenia z kryształu może zaoferować drogę do lepszego zrozumienia kryzysu teraźniejszości?
Metryczny mistycyzm uzupełnia trylogię Krzemowe ślady Zacha Blasa, czyli cykl instalacji ruchomych obrazów, które mierzą się z przekonaniami, fantazjami i opowieściami wpływającymi na wizje przyszłości Doliny Krzemowej.
Zach Blas jest artystą, filmowcem i pisarzem. Jego praktyka artystyczna obejmuje ruchome obrazy, obliczenia, teorię, performans i fantastykę naukową. Jest adiunktem na Wydziale Architektury, Krajobrazu i Designu im. Danielsa na Uniwersytecie w Toronto. Wystawiał, wykładał i prezentował swoje filmy na całym świecie, ostatnio w de Young Museum, British Art Show 9, Tate Modern, Walker Art Center, Gwangju Biennale 2018, na 68. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, w Matadero, Los Angeles County Museum of Art, Art in General, Gasworks, Van Abbemuseum, Institute of Contemporary Arts w Singapurze, e-flux, Whitechapel Gallery, ZKM Center for Art and Media oraz w Museo Universitario Arte Contemporáneo. Ostatnie prace artysty dotyczą fantazji o sztucznej inteligencji, nadzoru jako mistycyzmu, kryształowych kul Doliny Krzemowej, podróży w czasie i inteligentnych psychodelików. Jego monografia artystyczna Unknown Ideals ukazała się nakładem Sternberg Press.