O wystawie
Wystawa zatytułowana Seeing Stones and Spaces Beyond the Valley / Widzące kamienie i przestrzenie poza Doliną, która jest głównym wydarzeniem drugiej edycji Biennale Warszawa, poświęcona jest relacjom między władzą, autorytaryzmem, kapitałem, ekstraktywizmem i technologią. Ta perspektywa dopełniona została prezentacją alternatyw technologicznych, prototypów, idei oraz projektów spekulatywnych, które pozwalają wyobrazić sobie bardziej demokratyczną i równościową przyszłość.
Tytuł wystawy nawiązuje do motywu palantirów, czyli widzących kamieni z trylogii Władca Pierścieni J.R.R. Tolkiena. Palantir to jednocześnie nazwa firmy technologicznej założonej w 2004 roku przez Petera Thiela, konserwatywnego prawnika i inwestora; zajmuje się ona zaawansowaną analityką danych, głównie na zlecenie rządu amerykańskiego. Druga część tytułu nawiązuje do książki Ramesha Srinivasana Beyond the Valley: How Innovators around the World Are Overcoming Inequality and Creating the Technologies of Tomorrow. Jej autor przedstawia alternatywne rozwiązania, obiekty i prototypy, które mogą stanowić przeciwwagę dla obecnego modelu technologicznego, stworzonego i zarządzanego przez prywatne, monopolistyczne korporacje we współpracy z ośrodkami politycznymi na całym świecie.
Jedna część wystawy poświęcona została konserwatywnej ideologii Doliny Krzemowej, infrastrukturze służącej do przesyłania danych, materialności technologii, roli państwa w cyfrowych systemach inwigilacji i nadzoru oraz ekstraktywizmowi surowców i danych, druga natomiast prezentuje algorytmiczne, organizacyjne, ekologiczne i infrastrukturalne alternatywy pozwalające przezwyciężyć splot autorytarnej władzy i technologii.
Integralną częścią wystawy jest program publiczny złożony z warsztatów, wykładów, wykładów performatywnych, wystąpień i debat.
Kolofon
Anne Alombert, Clara Balaguer, Andrea Beste, Zach Blas, Border Emergency Collective, Tega Brain & Julian Oliver & Bengt Sjölén, Paolo Cirio, Frederik De Wilde, Forensic Architecture, Fabien Giraud & Raphaël Siboni, Kyriaki Goni, Vanessa Graf, Grow You Own Cloud (Cyrus Clarke & Monika Seyfried), Yuk Hui, Karolina Jarmołowska, Vladan Joler, Paweł Kobielus, Paul Kolling, Weronika Koralewska, Steffen Köhn & Nestor Siré, Luis August Krawen, Michał Krzykawski, Kuba Kulesza, Felix Lenz & Angela Neubauer & Eszter Zwickl, Ulises Ali Mejías, Metahaven, Joanna Murzyn, Helena Nikonole, Bahar Noorizadeh, Matteo Pasquinelli, Špela Petrič, Laura Poitras, Oleksiy Radynski, Daniel Ross, Jan Skoczylas, Ramesh Srinivasan, Jenna Sutela, Magda Szpecht, Terra0 (Paul Kolling & Paul Seidel), Territorial Agency (John Palmesino & Ann-Sofi Rönnskog)
Organizator: Biennale Warszawa, Instytucja Kultury m.st. Warszawa
Zespół kuratorski: Bartosz Frąckowiak, Anna Galas-Kosil, Paweł Wodziński
Architektura: CENTRALA (Simone De Iacobis, Małgorzata Kuciewicz)
Projekt identyfikacji wizualnej i strony internetowej: Jakub de Barbaro; współpraca: Mikołaj Hałabuda, Marta Kowalska, Alina Lysachkova
Zespół produkcji: Ewa Kozik, Marta Michalak, Ela Petruk
Koordynatorka programu publicznego: Joanna Saran
Zespół komunikacji i PR: Klara Duniec, Justyna Gill-Maćkiewicz, Magdalena Jankowska, Aleksandra Kardaczyńska, Przemek Rydzewski, Agnieszka Tiutiunik
Współpraca merytoryczna: Ewa Kozik
Technika: Marek Jeżewski
Realizacja wystawy: Artmontage
Realizacja audio-wideo wystawy: Eidotech Polska
Rejestracja wideo: Filip Drożdż, Stefan Łazarski, Michał Mądracki
Strona internetowa: Michał Szota
Redakcja, korekta i tłumaczenia: Paulina Bieniek, Justyna Chmielewska,Tim Churcher, Ewa Cybulska-Bohuszewicz, Aleksandra Czyż, Klementyna Dec, Bartosz Frąckowiak, Anna Dzierzgowska, Dominika Gajewska, Sylwia Hajduga, Lucyna Khvorost, Ewa Kozik, Monika Krawul, Sławomir Królak, Jerzy Listwan, Mateusz Myszka, Agata Rudowska, Katarzyna Slabý, Aleksandra Szkudłapska, Malwina Szymczak, Dariusz Żukowski
Biuro i księgowość: Robert Jaworski, Angelika Malon, Bożena Marczykowska, Michał Markowicz, Ewa Orlińska-Pięta, Bartosz Ziemba
Obsługa prawna: Paweł Siemianowski
Zamówienia publiczne: Mateusz Saczywko