We współpracy z Centrum Badań Krytycznych nad Technologiami
Jeden z projektów pozostałych po francuskim filozofie Bernardzie Stieglerze (1952–2020) miał polegać na ponownym przyjrzeniu się teoretycznym podstawom informatyki, żeby otworzyć inną cyfrową przyszłość: przyszłość, w której informatyka nie będzie podlegała imperatywom „kapitalizmu obliczeniowego”, ale będzie kultywowała nooróżnorodność, czyli różnorodność form wiedzy praktycznej, teoretycznej, technicznej i codziennej. Warsztaty mają na celu wyjaśnienie niektórych pojęć związanych z tym projektem (egzosomatyzacja, entropia, antyentropia, negantropia, negantropocen) oraz bardziej ogólnie – prezentację podejścia Stieglera do techniki jako przedmiotu refleksji filozoficznej.
Najpierw postaramy się jednak wskazać polityczną i teoretyczną (epistemologiczną) stawkę spojrzenia Stieglera na informatykę. Zastanowimy się: dlaczego pytanie o nowe podstawy informatyki powinno być obecnie rozważane jako centralna kwestia nowej ekonomii politycznej? Dlaczego konieczne jest przywrócenie dialogu między myśleniem naukowym i filozofią, żeby umożliwić zbudowanie tych podstaw? Dlaczego taki dialog wymaga podważenia kognitywistyki uważanej za ogólny paradygmat współczesnych systemów opartych na AI? Jak kognitywistyka i aparat neoliberalny, który stał się obecnie libertariański, są ze sobą ideologicznie powiązane? Wreszcie: jak wyglądałaby sztuczna inteligencja, jeśli zmienilibyśmy teoretyczne modele, na których jest oparta?
Punktem wyjścia będzie artykuł Bernarda Stieglera Noodiversity, Technodiversity. Elements of a New Economic Foundation Based on a New Foundation for Theoretical Computer Science, przeł. Dan Ross, „Angelaki” 2020, t. 25 nr 4, s. 67–80. Reprint: Biennale Warszawa.
Anne Alombert wykłada filozofię na Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis. Jej badania koncentrują się na relacji między wiedzą a techniką w pracach Gilberta Simondona, Jacques’a Derridy i Bernarda Stieglera oraz na antropologicznych, politycznych, psychicznych i społecznych wyzwaniach związanych z użyciem technologii cyfrowych. Uczestniczyła w tworzeniu programu badawczego Plaine Commune Territoire Apprenant Contributif; wraz z Bernardem Stieglerem i kolektywem Internation napisała książkę Bifurcate. „There Is No Alternative” (2021).
Michał Krzykawski, pracownik naukowy na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, gdzie kieruje Centrum Badań Krytycznych nad Technologiami. Pracuje na rzecz budowania dialogu między myśleniem filozoficznym, techniką i naukami w kontekście wyzwań, jakie niesie za sobą transformacja cyfrowa. Autor wielu prac z zakresu współczesnej filozofii i literatury francuskiej, filozofii techniki, nauki i ekonomii politycznej, m. in.: Bifurcate. ‘There Is no Alternative’ (pod redakcją Bernarda Stieglera i Kolektywu Internacja, Paris 2020, London 2021) i Inne i wspólne. Trzydzieści pięć lat francuskiej filozofii (Warszawa 2017).
Daniel Ross uzyskał doktorat na Uniwersytecie Monash w 2002 roku. Jest autorem książek Violent Democracy (2004) oraz Psychopolitical Anaphylaxis: Steps Towards a Metacosmics (2021). Współreżyserował (wraz z Davidem Barisonem) pełnometrażowy film dokumentalny Ister, który miał premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie w 2004 roku i został nagrodzony w Montrealu i Marsylii. Podczas kręcenia tego filmu poznał francuskiego filozofa Bernarda Stieglera, a następnie wydał 11 tomów tłumaczeń jego prac na angielski; ostatnio The Age of Disruption: Technology and Madness in Computational Capitalism (2019) oraz Nanjing Lectures 2016–2019 (2020), a także pracę zbiorową autorstwa Stieglera i kolektywu Internation pt. Bifurcate: „There Is No Alternative” (2021).