Praca Uspołecznianie dokumentuje ponad 20 tysięcy patentów na technologie manipulujące społeczeństwem. Cirio zgromadził i ocenił tysiące wynalazków związanych z rozwojem technologii internetowej, zgłoszonych do amerykańskiego urzędu patentowego w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Następnie zaprosił publiczność do dzielenia się informacjami na temat technologii służących do monitorowania zachowań społecznych oraz manipulowania nimi. Zachęcił także do oznaczania tych kontrowersyjnych technologii i zgłaszania w celu usunięcia ich. Zdjęcia patentów wraz z danymi Cirio pozyskał, włamując się do wyszukiwarki Google Patents. Następnie stworzył tysiące kompozycji ze schematami blokowymi i tytułami wynalazków, które opublikował na stronie internetowej projektu pod adresem: sociality.today. Kompozycje wizualne ze strony wydrukowano w formie plakatów i kolorowanki informujących o urządzeniach dających możliwość dyskryminowania, polaryzowania, uzależniania, oszukiwania i inwigilowania.

Koncepcja przekształcenia patentów w narzędzia regulacji ma na celu wykorzystanie prawa własności intelektualnej jako narzędzia demokratycznego nadzoru. Praca ta łączy dystopijną aurę otaczającą technologię z utopijną wizją partycypacyjnego zarządzania nią – schematy patentów przybierają formę dokumentu i sztuki protestu. Za pomocą pracy problematyzującej to zagadnienie Cirio ujawnia dowody manipulacji społecznej i kwestionuje etyczne, prawne i ekonomiczne struktury tego typu urządzeń technologicznych. Na wystawie publiczność konfrontuje się z wielkoformatowymi kompozycjami zawierającymi setki schematów blokowych, które w abstrakcyjny sposób odwołują się do złożoności i ogromu niesłychanych planów programowania ludzkich zachowań.

Paolo Cirio, mieszkający we Włoszech i USA, zajmuje się prawnymi, ekonomicznymi i kulturowymi systemami społeczeństwa informacyjnego. Swoje działania badawcze i interwencyjne przedstawia w postaci artefaktów, fotografii, instalacji, filmów wideo i sztuki publicznej. Prace Cirio ucieleśniają sprzeczności, wątpliwości etyczne, ograniczenia i potencjały nierozerwalnie związane ze złożonością społeczeństwa informacyjnego. Stosowane w nich podejście jest zarówno prowokacyjne, jak i krytyczne, a artysta kładzie nacisk na podejmowanie inicjatyw.

Cirio wystawiał w muzeach i instytucjach sztuki na całym świecie. W swoich pracach bada obszary społeczne, na które znaczący wpływ wywiera Internet, takie jak prywatność, demokracja, semiologia, finanse i prawa autorskie, rozważając, w jaki sposób kontrola nad informacją wpływa na społeczeństwo. Zgłębia też etykę i estetykę pracy z uwzględnieniem piractwa internetowego, naruszania danych i prywatności, kradzieży tożsamości, fake newsów, algorytmów i hakerstwa. Eksplorując granice, bada wiążące się z tym kwestie odpowiedzialności oraz konsekwencje zmian dynamiki społecznej na potrzeby programów artystycznych i społecznych.

Prace Cirio wciągają struktury władzy, globalne mass media i zwykłych ludzi w sztukę internetową, analizując obecne procesy społeczne, polityczne i ekonomiczne. Jego aktywizm społeczny i działania na polu sztuki często stawały się przedmiotem dochodzenia. Groźby natury prawnej i osobistej pod jego adresem padały ze strony władz rządowych i wojskowych, potężnych międzynarodowych koncernów, globalnych banków i kancelarii prawnych, a także internetowych trolli. Prace artystyczne Cirio wzbudzały niepokój firm takich jak Facebook, Amazon, Google, Visa i Pearson, a także rządu Kajmanów czy NATO.

Paolo Cirio jest znany z ujawnienia ponad 200 tysięcy firm zarejestrowanych w raju podatkowym na Kajmanach w pracy Loophole for All (2013), włamania się na Facebooka i opublikowania danych miliona użytkowników na stronie randkowej w pracy Face to Facebook (2011), kradzieży 60 tysięcy finansowych artykułów informacyjnych w pracy Daily Paywall (2014) oraz e-booków ze strony amazon.com w projekcie Amazon Noir (2006), oszukania Google’a w ramach inicjatywy Google Will Eat Itself (2005), zatuszowania 15 milionów amerykańskich rejestrów karnych w pracy Obscurity (2016) oraz ujawnienia ponad 20 tysięcy patentów technologicznych umożliwiających manipulowanie społeczeństwem w Uspołecznianiu (2018). Niedawno, w 2020 roku, realizując projekt Derivatives, wykradł ponad 100 tysięcy rekordów aukcyjnych Sotheby’s, a w ramach projektu Capture próbował stworzyć profile czterech tysięcy francuskich policjantów za pomocą systemów rozpoznawania twarzy. Jego wczesne prace obejmują też cyberataki na NATO i raportowanie jego operacji wojskowych (od 2001 roku).